Pri príležitosti výmeny stropného osvetlenia za led som sa rozhodol porovnať LED žiarovky s päticou festoon (sufit), ktoré som mal. Je to vlastne pokračovanie predchádzajúceho článku.
Sufit 31mm
Prvá žiarovka obsahuje 4 LED diódy typu 5050, objednaná z DX 187040 (2ks 1.2W 44lm 6000K 2.40e). Zapojené sú sériovo po dvoch s rezistormi. Zo zadnej strane sú len nápisy HP31 (rozmer 31mm), 5050-4D (typ a počet diód).
Namerané hodnoty: napätie na dióde 3,15V. odber prúdu 88mA, rezistory 120 ohm. Prúd prechádzajúci LED teda vychádza na 45mA. Reálna spotreba 1,06W.
Sufit 44mm
Druhá žiarovka obsahuje 9 diód typu 5050, objednaná z DX 156008 (1.62W 207lm 6500K 3.11e). Diódy sú zapojené 3 sériovo s rezistormi 100ohm a v trojiciach. Tieto trojice sú paralelne s rezistorom 2K a za usmerňovačom. Na zadnej strane je popis D&Z S4409W LED BULB.
Namerané hodnoty: napätie na dióde 2,83V, odber prúdu 55mA. Prúd prechádzajúci led vychádza 23mA. Reálna spotreba 0,66W.
Rovnaká žiarovka s prívlastkom "warm white" objednaná z DX 156003 (1.62W 197lm 3500K 3.11e). Napätie na dióde 2,85V, odber prúdu 52mA. Reálna spotreba 0,63W.
Plošný spoj 4x3 LED
Táto LED je vlastne plošný spoj s maticou LED a adaptérmi pre pripojenie. Takúto LED je možné pripojiť k rozličným konektorom ak je v krytke svetla dostatok miesta. Objednaná z DX 73309 (2.5W 120-150lm 3000-3500K 2.21e). Rozmery spoja 3.5x2.7cm. Obsahuje 3x4 LEDiek typu 5050, nádych warm-white.
Diódy sú po 3 v serií s rezistormi 120ohm. Takto sú zapojené 4 vetvy paralelne.
Nameraný úbytok na LED je 2,85V rovnako ako v prípade 44mm festoon, odber prúdu je 93mA. Reálna spotreba je teda 1,2W.
Porovnanie
Prvá LED 31mm (2x2) svietila najslabšie a do modra, pritom sú led budené väčším výkonom. Ďalšie dve 44mm svietili podstatne lepším svetlom, silnejšie a do tepla. Posledná (3x4) svieti rovnakým svetlom avšak najintenzívnejšie. Podľa meraní je to vlastne rovnaké zapojenie len pridaný väčší počet LED. V ponuke je aj led so 6 vetvami, rozmerovo do 3cm, čiže stále zmestiteľná do lampy v aute ale s vyšším výkonom.
Pred inštaláciou som ešte vymenil jemné kábliky za pevnejšie, aby bol zaručený kontakt bez skratu, nepotreboval som zachovať modulárnosť konektorov. Svetlo svieti naozaj intenzívnejšie ako pôvodná 10W žiarovka, asi aj vďaka väčšej smerovosti.
Pred inštaláciou som ešte vymenil jemné kábliky za pevnejšie, aby bol zaručený kontakt bez skratu, nepotreboval som zachovať modulárnosť konektorov. Svetlo svieti naozaj intenzívnejšie ako pôvodná 10W žiarovka, asi aj vďaka väčšej smerovosti.
Zdravím, žiarovka v interiérovom svetielku funguje aj po 10 rokoch, testovanie na stole malo svoj zmysel. Chápem ak sa poisťovňa chytá blbostí, že nájde nejakú nie výrobcom schválenú sučiastku. Myslím že áut s upravenými exteriérovými LED je dosť voči tomu môjmu ktoré má len interiér.
OdpovedaťOdstrániťJa osobne som mal daľeko väčšiu obavu z toho, ako mi dieťa zaplo interiérové svetlo cez deň, nechalo ho tak, potom som sa po 3 hodinách vrátil a bol prekvapený že sa neroztopilo pri pôvodnej 10W žiarovke.
Po rokoch musím ale upozorniť, že kým staré autá (ako to moje) sú zväčša odolnejšie na výmenu interiérových žiaroviek, novšie môžu mať problém po výmene. Vlákno bežnej žiarovky má nízky odpor a môže sa malým prúdom detekovať jeho prerušenie, ešte pri vypnutom stave a jednotka svetlo vôbec neaktivuje.
OdpovedaťOdstrániťV najhoršom prípade môže pri nešikovnom zapájaní LED odísť výstup riadiacej jednotky komfortu (kde sú tranzistory miesto relé) a potom ide o drahú opravu.