12. 7. 2018

Rozbor - ručný vysávač Philips FC6140/01

Tento ručný vysávač je už dlhšie po záruke a batérie majú vysoké samovybíjanie (nabité vydržia pár dní po plnom nabití), preto som sa rozhodol pozrieť dovnútra.

Philips FC6140

Tento ručný vysávač má podľa výrobcu výdrž vysávania 9 minút, maximálny príkon 45W, nabíja sa 16 - 18 hodín. Obsahuje dvojitý filter - plastové sítka a pod nimi látku. Napájanie motoru dodáva 3,6V NiMH batéria.



O nabíjanie sa stará do stojana pripojený napájací adaptér Philips SSA-5AP-09 obsahujúci spínaný zdroj. Napája sa zo siete 100-240V 50/60Hz a 200mA. Výstup má byť 6,5V 450mA.
Naprázdno je jeho výstup 7,2V. Nabíjací prúd pri pripojenom vysávači je 130mA.

Pohľad do tela vysávača

Vysávač obsahuje v časti rúčky 3ks nabíjacích článkov BYD H-4/5SC 1500mAh 1.2V NiMH (špecifikácia). Podľa popisu tento typ zvláda dlhodobú záťaž prúdom 3C = 4,5A. Prúd 3C znamená trojnásobok kapacity v mAh. Štandardný nabíjací prúd je 150mA, životnosť 500 cyklov. Katalóg nedefinuje životnosť pri vybíjaní maximálnym odporúčaným prúdom.

Motor je tu použitý Johnson Electric 62855, je to jednosmerný motor s komutátorom a uhlíkmi.
Pri roztočení naprázdno s vrtuľkou (bez filtrov a čiastočného uzavretia prívodu vzduchu) odoberal prúd cca. 4A, pri rozbiehaní vyše 5A.




Schéma zapojenia sa dá nájsť pre podobný model (schéma FC6142), obsahuje 4 napájacie články a vďaka vyššiemu napätiu aj iný nabíjací adaptér.

Schéma vysávača Philips FC6140

Z nabíjacieho konektoru vedie diódou 1N4001 kladný pól, nasleduje sériový odpor 15Ω (asi 1W), cez prepínač (v stave vypnutia) na sériovo zapojené články batérie. Na odpore tak vzniká pri nabíjaní úbytok zhruba 2 volty, čo stačí na rozsvietenie indikačnej červenej LED.

Druhý kontakt prepínača priamo spína batériu na motor. Použité sú tu hrubšie káble.


Záver


Premýšľal som pôvodne nad výmenou batérií, prípadne päticou a nabíjacími NiMH, alebo dokonca externou batériou. No prekvapil ma vysoký požadovaný prúd. Možno by sa dali použiť dve paralelne zapojené lítiové batérie 18650, nabíjanie by však bolo nutné prerobiť (modul pre powerbank).

Neviem si ani predstaviť nejaké dorobenie adaptéra pre 12V použitie v aute. Odporovým zrážaním by sa pri prúde 4A vykúrilo 36W, čo by potrebovalo aktívne chladenie. Napäťový menič s takým vysokým výstupným prúdom (v záťaži podstatne viac ako 4A) by mal asi problémy s výrazne meniacou sa záťažou počas vysávania.

Vysávač preto zatiaľ ponechám v pôvodnom stave, až pokým batérie neudržia kapacitu.


katalóg podobných motorčekov: http://www.ermec.com/johnsonelectric/catalogo/2007/JE_Motor.pdf

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára