6. 12. 2022

Oprava - roztrhaná vianočná 720ks LED reťaz

V decembri klasika - oprava vianočnej reťaze, teraz so 720ks LED. Pretrhnutá na 2 miestach, potrebovala pár mechanicky zničených LED odstrániť a správne pospájať.

Máme tu pomerne slušný 30V 400mA napájací zdroj, ktorý je vyzerá izolovaný pre exteriér, výstupný konektor má tesnenie. Priehľadná krabička svieti ako indikátor zapnutia a dá sa ovládať na diaľku (zapnúť, vypnúť, časovač).

napájací zdroj

Ako prvé som potreboval zistiť aké má reťaz zapojenie. Tri drôty a až 720 diód, jeden z nich vyzeral priebežný. Z prehliadky vyplynulo, že je tu zapojených 72ks LED v jednom "segmente" paralelne a takýchto segmentov je 10ks sériovo.

zjednodušená schéma zapojenia

Z usporiadania som dokázal zistiť ktorý kus s ktorým spojiť - podľa počtu led v posledných, utrhnutých segmentoch. Následne multimetrom v diódovom test zistiť plus a mínus a tieto správne spojiť. Použil som spájkované spoje, zmršťovaciu bužírku a nejaké to mechanické zauzlenie pre odľahčenie spojov v ťahu.


Musím na koniec dodať, že tieto ledky vyzerali relatívne kvalitne - zatavené drôty pod izoláciou pre ochranu voči korózií, zdroj, aj kvalita drôtov ktoré sa veľmi ľahko spájkovali.

Zaujímavosťou je citlivosť a napätie priechodu LED, keď zelené sa rozsvecujú už pri 2,3V, paradoxne červené a žlté až pri 2,5V. Ide pravdepodobne o biele LED s prifarbenim?
Pri 400mA prúde zdroja, po rozdelení na 72ks LED v segmente zostáva relatívne nízkych 5,5mA a vďaka tomu bude ten rozdiel v napätí paralelne zapojených LED znesiteľný.
Wattmeter po zapojení ukázal spotrebu 9W, vo vypnutom stave 0,2W.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára