9. 11. 2015

LED žiarovka s krátkou životnosťou

Pred pár rokmi som si kúpil čínske LED žiarovky, pravdepodobne tieto. Ide o žiarovky s obímkou E27 so 42 LEDkami, udávanou spotrebou 3W.


Žiarovky začali časom slabnúť a vypínať. Výhoda je že sú ľahko rozoberateľné a teda pozrel som či by nešli opraviť.



Žiarovka obsahuje menší plošný spoj so súčiastkami. Jedná sa o kondenzátorový zdroj. Použité súčiastky sú mierne odlišné od popisu na spoji. Z popisov sa dala vypátrať zložitejší variant zapojenia.


V tomto prípade ide o zapojenie s konštantným prúdom cez LED, pričom nastavený prúd je 0,7/30 = 23mA.


Druhý plošný spoj obsahuje sériovo zapojených 42 LED. Teda po rozpojení obvodu jednej zhasne celá žiarovka. Jednu zo žiaroviek som použil ako darcu LED a vypálenú som nahradil. Postupom času však odišli postupne ďalšie a žiarovky som nahradil trvácnejšími iného typu.

Pravdepodobnou príčinou vypálenia boli napäťové špičky alebo nekvalitné LED. V zapojení sa napr. podľa Danykovej kalkulačky oplatí zvýšiť kapacitu filtračného konednzátora na 20uF, pridaním zenerovej diódy znížiť jeho maximálne možné napätie na 160V. Väčší počet sériových LED spôsobuje väčšiu citlivosť na napätie siete.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára