12. 4. 2018

Oprava - plynová spájkovačka Parkside

V obchode Lidl som kúpil plynovú spájkovačku Parkside PT370 za cenu 20€ (videorecenzia). Po rozbalení a naplnení však nešla zapnúť. Nevychádzal z nej pri držaní spúšte zvuk syčiaceho plynu napriek doplneniu zásobníka. Keďže týždeň kedy som ju kúpil je už preč, rozhodol som sa risknúť stratu záruky a otvoriť ju. Vymeniť za rovnaký iný kus by sa nedala.

Plynová spájkovačka Parkside PT370



Krabička informuje že sa dá použiť ako spájkovačka (max. 450°C), teplovzdušná pištoľ (max. 600°C), aj spájkovací horák (max. 1300°C), čo aj mňa prilákalo.


Vo vnútri sa nachádza aj plastové púzdro pre spájkovačku a doplňujúca kartuša so zmesou propán-butánu (25/75). V návode však píšu že ak sa nedá zohnať, možno použiť aj náplň pre zapaľovače.


Súčasťou je spájkovačka, vetraná krytka hrotu, štyri spájkovacie hroty, jeden deflektor použiteľný v režime horúceho vzduchu, olovnatý cín a nádobka s hubkou.


Používanie


Ako teplovzdušná pištoľ sa dá použiť na odstraňovanie alebo sušenie lakov a farieb, tvarovanie plastových dielov, zmršťovanie fólií a odstraňovanie lepidiel. Pre tento režim stačí odskrutkovať spájkovací hrot.
Deflektor sa používa v tomto režime napríklad na zmršťovanie izolácie káblov.

Po odskrutkovaní čiernej matice sa uvoľní sústava rúrok a po odňatí poslednej, ktorá obsahuje závit na hroty, sa dá použiť spájkovačka ako horák.


Kvapalná náplň kartuše sa do spájkovačky dostane jej prevrátením hore dnom a zatlačením na ventil na konci rúčky. Ak kvapalina vyteká, je nádobka v spájkovačke plná.


Zapálenie prebieha stlačením a potiahnutím spúšte k sebe, z opačnej strany je aretačné tlačidlo pre neustály ohrev. V nižšej časti je páčkou nastaviteľný plameň podobne ako u klasických zapaľovačov.


Oprava


Keďže plyn nesyčal, spájkovačka nefungovala, nasledovalo rozobratie. Po odpojení hadičky a potiahnutí páčky plyn z nádobky syčal. Ventil teda našťastie poškodený nieje.

Spájkovačka po rozobratí
Ďalej som si všimol že zelená hadička ide vytiahnuť z horáka a na konci má dýzu s maličkým otvorom veľkosti vlasu. Vyzerá že sa zaniesla, po uvoľnení ventilu sa totiž hadička natlakovala a pri jej odpájaní vždy zaznel typický únik tlaku.

Miesto upchatia dýzy
Do vrchnáka som nalial lieh/benzín a nechal som dýzu ponorenú na 2 hodiny. Po kúpeli a opätovnom nasadení konečne zaznelo syčanie. Zmontované a spájkovačka funguje.


Záver


Hoci nejde o objednávku z Číny, aj tak sa niekedy oplatí doma kúpený výrobok rozobrať a spojazdniť. Pri jeho vrátení by som pravdepodobne dostal peniaze späť, no spájkovačku by som v predaji našiel možno o pol roka, možno už vôbec.
Veľmi ma prekvapil cín, v nemecky sa tváriacom výrobku som čakal bezolovnaté RoHS. Pravdepodobne bude citlivejšie na výkyvy teplôt pri ohreve plynom než "stará" technológia.

Z praktického používania ju zatiaľ neviem posúdiť, keďže je čerstvo kúpená. Podľa videorecenzie topí cín po 20 sekundách a na plnom výkone vydrží na jedno naplnenie bežať vyše 4 minút. Naplnení plynu z dodanej nádobky by mohlo vyjsť asi 20 krát.

3 komentáre:

  1. Ahoj mam problem mne ide plyn ale nejde zapnut iskru hody a nejde vies poradit

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ja s ňou mám inú skúsenosť. Pri prvom použití mi odpadol celý hrot (ako keby sa odlomil) a nešiel nasadiť naspať. Čakám na vybavenie reklamácie. Odpoveď mám dostať do 30 dní. Už druhý produkt z Lidla ma sklamal.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ja mám problém že hrot sa prepálil a neviem či niekde kúpim taký nový

    OdpovedaťOdstrániť