5. 10. 2018

projekt xeon 2 - upgrade chladiča, zdroja a pridanie SSD

Počítač bol hlučný a tak prišla na rad kontrola ventilátorov.

  • 8cm na CPU
  • 9cm na skrinke
  • 5cm? grafika
  • 8cm zdroja

Grafika pôjde preč pri výmene, za výkonnejšiu.
Zdroj vymením za nejaký s 12cm ventilátorom, ktorých mám pár doma navyše (aj kvôli grafike).
Ventilátor na skrinke je problém keďže skrinka nemá vzadu pozíciu na 12cm rozmer.

Ako prvý logický krok je nákup väčšieho heatpipe chladiča procesora. Dobré skúsenosti v minulej zostave mám s chladičom Tranquillo (rev2) od firmy Gelid. V predaji je stále, teraz už ako revízia 4, aj keď možno keby som si prešiel recenzie vyberiem si inak. No stále si myslím že ide o omnoho lepšiu voľbu ako ponechať pôvodný.

Pri tej príležitosti som sa rozhodol tiež dokúpiť SSD disk pre operačný systém. Medzi lacnými som vybral 120GB Burst od firmy Patriot. Je 2,5" formátu sata3, rýchlosti 560/540MB/s, bunky má trojúrovňové (TLC). Použitý radič je Phison S11, má tiež 32MB SDR cache, wear leveling, smart zip. Spoľahlivosťou v testoch nevynikal, no nabudúce si zjavne pred výberom musím poprezerať recenzie a dúfam že mám spoľahlivý kúsok.

Gelid Tranquillo4 a FSP Blue Storm2

Balíček dorazil a nastala montáž. Nemohlo by to však byť také jednoduché, ide o značkový počítač. Chladič prišiel s montážnymi skrutkami a protikusmi. Čiže na pripevnenie voči matičnej doske. 

Bohužiaľ Dell túto komplikáciu pri výrobe odstránil pevnými podložkami v skrinke so závitmi trčiacimi cez základnú dosku. Samozrejme nekompatibilnými.
Zohnal som si teda pasujúce skrutky a upevnil chladič priamo nimi.
Otočenie chladiča smerom k zdroju kvôli problematickému zatváraniu bočnice. Navyše neviem ako skončí hlasný ventilátor na zadnej stene.

Pri montáži som použil pastu MX4 od Arctic, rozotrel som svojou obľúbenou metódou tenučkú takmer priehľadnú vrstvu po celej ploche plechového krytu čipu procesora.

Ďalej som priamo vymenil zdroj za starý FSP Blue Storm 2 500W.
Pri zatváraní som zistil, že skrinka je užšia ako štandardný tower a chladiču trčia heatpipe pár milimetrov nad stenu bočnice. Ťažko sa spoľahnúť že výrobcovia chladičov píšu rozmery presne na milimetre a tak som výmenu zamietol (chcel som iba 12cm ventilátor).

Bočnica s otvormi pre chladič ranquillo

Vymeranie kde vŕtať bolo jednoduché, natrieť heatpipe na koncoch farbou a zaprieť bočnicu. Nastalo vŕtanie a skrinka ide teraz zavrieť.

Zapojil som SSD, stiahol inštalačku OS. Inštalácia Windows 7 OEM zabrala večer a ďalší večer ešte postupne inštalácie patchov (SP1).
Poznatky pri inštalácií z bootovacieho USB:

  • pri overovaní OEM licencie mať čo najpôvodnejší HW
  • bootovací USB kľúč vložiť do USB2 portu, nie USB3
  • po štarte inštalátora kľúč vytiahnuť, ak má problém s inštaláciou na SSD
  • po inštalácií Win7 je nutné stiahnuť SP1 ručne


Po inštalovaní SpeedFan som prekvapený silným kolísaním teplôt jednotlivých jadier pod záťažou. Keďže sa však vyhrievajú jednotlivé jadrá nezávisle, vyzerá že ide o vysoký tepelný prechod voči krytu procesora, nie chladiča.

Tak všetko pekne funguje, prvá úprava hotovo. Nasledovať bude grafická karta a pamäť.
Za prevádzky počuť aj nízkofrekvenčné vibrácie prenášané od platní pevného disku.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára