19. 7. 2019

Oprava - all in one PC Acer Aspire ZC-606

PC po presťahovaní do inej miestnosti nešiel zapnúť. Jedná sa o all-in-one model, teda počítač zabudovaný v monitore.

Už podľa videí na internete som sa pripravil na možný skrat na základnej doske.

Počítač som skúsil zapnúť, žiadna reakcia. Odpojil som teda na mieste napájací zdroj a zmeral napätie na jeho výstupe - nula. Po odpojení a znovu pripojení zdroj napätie dával (19V), po zapojení do počítača sa už napätie na konektore neukázalo. Zjavne zareagovala ochrana zdroja a zdroj zastavila.

Odkrytá zadná stena Acer ZC-606

Zadná kovová stena LCD monitora tu slúži ako nosná konštrukcia pre komponenty. Vľavo je tu DVD mechanika, nad ňou sata 2,5" harddisk, dole reproduktory, uprostred ventilátor a vpravo základná doska.

Napájanie

Opticky som hneď lokalizoval spálený rovnaký p-mosfet tranzistor (TPC8127, 5mOhm, 13/52A pdf), ako na videu. Premeranie ukázalo jeho skrat. Ide o tranzistor spínajúci napájanie do zvyšku počítača podľa napätí na vstupoch blízo osadeného dvojitého komparátora (LM393 pdf). Môže ísť o wake-on funkcionalitu, alebo akúsi kontrolu správneho napájania.

Tranzistor bol do tmavo-matnej farby vyhriaty veľkou záťažou. Preskočil som ho teda a meral skrat ďalej za ním.

Ako vidieť, ide o "notebookovú" konštrukciu. Hlavný zdroj dodáva okolo 20V doske, tá má potom viaceré (step-down) meniče napätia pre jednotlivé komponenty.

Tie väčšieho výkonu majú spravidla dva veľké tranzistory (8 pinové SMD púzdro) a veľkú cievku blízo seba. Tranzistory spínajú striedavo podľa potrebného napätia pri danej záťaži. Za cievkou je potom aspoň jeden filtračný kondenzátor, ktorý vyhladzuje takto kmitajúce napätie.

Často sa pri takýchto konštrukciách stáva (notebooky), že prepáli do skratu rozmerovo relatívne malý SMD kondenzátor. Pre dosiahnutie svojej kapacity sa skladá z veľa jemných prekrytých vrstiev.


Vyhľadávanie skratu

Multimetrom som nameral nanajvýš pár ohmov odpor medzi napájaním. Žiadna zo súčiastok (okrem tranzistora prepúšťajúceho napájanie ďalej) nevyzerala podozrivo.

V takýchto prípadoch sa použije prúdovo obmedzený zdroj. Žiadny som nemal, použil som preto starý zdroj z PC s 21W autožiarovkou. Zapojil som ju na 5V výstup a mínus prepojil cez dosku. Pretekajúci prúd bol cca 2,5A, žiarovka sa s malým oneskorením rozsvietila.


Ohmatával som prstom súčiastky. 2,5A prúdu pri 1V úbytku už musí danú súčiastku zahriať. Nakniec som našiel rozpálené miesto blízo SATA konektora.
Bolo rozpálené natoľko, že som sa popálil na integrovanom obvode meniča, po vychladnutí som však zistil že teplo vychádza z jedného zo 4 kondenzátorov vpravo. Stabilizujú 20V napätie priamo pri meniči napätia (RT7272A, 500kHz 3A pdf) pre SATA disky.

Polial som kondenzátory liehom a pustil opäť prúd. Kvôli veľkým vodivým plochám sa však vyparil takmer naraz. Nemal som istotu. Dostal som radu skúsiť kolofóniu.

Kolofónia ako "zameriavač" skratu

Táto rada pomohla. Kolofónia sa začala topiť najskôr na kondenzátore úplne vpravo.

Kondenzátor som vyspájkoval a počítač nabehol. Funkcia vstupného tranzistora mi ostala neznáma, nebol však pre funkčnosť potrebný (ostal na doske, aby prepúšťal napájanie).


Záver

Hoci počítačové dosky vyzerajú odolne, stále sú osadené malými súčiastkami s tlakom na parametre a cenu. V tomto prípade nepomohlo ani umiestnenie súčiastky tesne ku ventilátoru, ktorý tu je väčší ako v notebookoch.
Opravári el. zariadení postupne zmizli z našich miest a sústredia sa asi do špecializovaných firiem (záručné reklamácie). Často je rozdiel medzi zahodeným zariadením a ďalej fungujúcim len cena 1-2 hodín práce (často aj bez potreby čakania na náhradné súčiastky). Opäť raz kondenzátor. Vyzerá, že ekonómia stále vyhráva nad ekológiou.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára