28. 10. 2021

Úprava - nabíjačky detského auta (UPS batéria)

V detskom autíčku po rokoch doslúžila SLA batéria. Klasika použitá bežne v UPSkách 12V 7Ah. Po výmene som si všimol, že nabíjačka (či skôr adaptér 12V) sa veľmi silno prehrieva.

Nastal čas na rozbor a prípadnú úpravu, minimálne o nejaké to vetranie.


Adaptér bol po páde prasknutý, zatavil a zalepil som teda prasklinu po otvorení v mieste originálneho zlepenia. Ide o 12V 1A transformátorový zdroj. Obsahuje okrem transformátora diódový mostíkový usmerňovač s diódami typu 1N4001 a filtračný kondenzátor 1000uF 25V. Naprázdno odber okolo 5W, výstup cca 18V.

Keďže ho neplánujem použiť na nič iné ako občasné nabitie batérie v autíčku, zisťoval som kde je problém. V autíčku nie je žiadny nabíjací obvod, batéria je pripojená na konektor. Zdroj teda ide vrámci rozdielneho napätia miestami nad svoje možnosti a výrobca sa spolieha na jeho vnútorný odpor.

Úprava teda spočívala v dvoch veciach:

  • náhrada diód za výkonnejšie
  • pre vysoké prehrievanie pri vybitej batérii zníženie max. nabíjacieho prúdu

Ako som tak prezeral mostíky, napadlo ma, že postačí jediná dióda, zníži záťaž transformátora na polovicu (jednocestné usmernenie). Bežne používaná taktika v nabíjačkách. Použil som 1N5004.

Ďalej zníženie prúdu, tu som hľadal výkonové rezistory a našiel som 2,2Ohm 5W ktorý som mal poruke.

Schéma s pripojením odporu a diódy a ponechaním pôvodného spoja

Špičkový odber zo zásuvky klesol z 20W na 15W. Dióda aj odpor sa hrejú znesiteľne, pre transformátor som spravil vetracie otvory zo spodnej strany.

Vyzerá že ako ja, tak "nabíjačka" a napokon aj batéria budú o trochu štastnejšie, než pri zapojení od výrobcu.

Vnútro nabíjačky po úprave

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára