28. 2. 2023

Oprava - vláčik Lego Duplo 10874

Vláčik Lego Duplo Push&Go prestal jazdiť, najskôr po posunutí len na sekundu zavrčal, neskôr nastalo úplné ticho. Myslel som si, že nabral vlasy do prevodov, keďže kolesá šli ťažko, tak som pozrel dnu.

Lego Duplo Push and Go 10874

Vláčik rozoznáva na koľajniciach položené farebné značky a podľa nich reaguje (naplnenie vody, zastávka v stanici, trúbenie, blikanie, zmena smeru).

Senzor aj sníma, či a ktorým smerom sa vláčik hýbe a podľa toho prípadne na prekážke, alebo po dvihnutí z trate zastaví. Rozbehne sa položením a potlačením. Navyše ide vláčik ovládať aj mobilnou aplikáciou.


Podvozok s vybratými prevodmi vľavo, závažie pritláča hnanú nápravu

Konštrukcia vyzerá na prvý pohľad veľmi zložito, avšak tým že vláčik analyzuje pohyb podlahy a dokáže reagovať na aplikáciu je opodstatnená. Vľavo dole vidieť na plošnom spoji s 8 vývodmi ovládač jednosmerných motorov LB1930MC (prúd max 1A, min. 2,2V, brzda, dopredu, dozadu, standby). Napravo od neho vidieť resetovateľnú poistku ozn "E" (PTC). Sú tu dva lineárne stabilizátory, jeden zjavne na napätie 3,3V pre procesor. Dva kondenzátory 1000uF 10V.

Veľký obvod vo vrchnej ľavej časti obr. je hlavný procesor CC2640 od Texas Instruments. Jadro ARM M3, 128KB flash, napájanie 1,8-3,8V, Bluetooth LowEnergy 4.2 s jadrom M0.

Pre vybranie prevodov som najskôr musel z ich konštrukcie vytiahnuť motorček. Prevody však šli ľahko, ťažšie šiel motorček aj bez prevodov, sústredil som sa teda naň a na plošný spoj. 

Odspájkoval som jeden prívod a napojil ho na zdroj bez prevodov, ak by bol vadný obvod na plošnom spoji, motor by šiel. Ale motor nespravil nič.

špinavý komutátor úplne znemožnil točenie motora

Nastalo rozoberanie motora - nemal som dostatočne malý skrutkovač na odklopenie paciek po stranách, nakoniec som použil rovnú ostrú zaostrenú pomôcku na spájkovanie. Napravo vidieť uhlíky, ktoré ešte majú dostatočnú vrstvu. V motore je ale dosť naprášené a vľavo vidieť veľmi zašpinený komutátor. Po vyčistení obrúskom šiel motor po zložení bez problémov.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára