13. 2. 2017

Rozbor - retro 486 , doska MB459

V tenkej skrinke, ktorú som nedávno rozobral, bola základná doska s procesorom 486. Doska má označenie MB459 V1.1. Rozmerovo ide o dosku polovičnej šírky voči baby-AT rozmeru. Rovnaký rozmer mala aj AMD386DX-40, ktorú som mal ako prvý PC klasickej stavby (tower).





Na týchto doskách je rozloženie zvyčajne rovnaké. V hornej časti sloty pre pamäte (30pin alebo 72pin). Pod nimi pätice pre cache pamäť. ďalej chipset a procesor, prípadne pätica pre matematický koprocesor. Nasledujú 8 a 16bit verzie ISA slotov.


Procesor:  UMC Green CPU,  U5SX  486-40 ,  9508K
Čipset:
UMC UM8498F 9504-DYS NB3033
UMC UM8496F 9450PX012
BIOS: AMIBIOS 486DX ISA BIOS (C)1993 AC2002948

Túto dosku som pohľadal na internete, žiadne bližšie informácie, žiadny manuál, len spomenutá ako neznáma doska na stránke:

O frekvenciu CPU sa stará obvod MX8315PC (pdf), ktorý vyrába prepojkami JP10-JP12 nastavenú zvolenú frekvenciu 25,33,40,50MHz.
25MHz short-open-open
33MHz short-short-short
40MHz short-short-open
50MHz open-open-short

Popis k čipsetu som nenašiel, preto som pátral ďalej a našiel som manuál k nastaveniu inej dosky s rovnakým čipsetom (UM 4980 pdf).



Prepojky pri procesore 486 sú tu zorganizované rovnako, majú byť prepojené v závislosti od typu (značky) procesora. Pravdepodobne ide o rôzne funkcie rovnakých vývodov procesora pri rôznych výrobcoch. Išlo o veľa značiek procesora 486 s rôznymi vylepšeniami, na stránke som našiel detailnú tabuľku (link). Toto rozloženie pravdepodobne odporúčal výrobca chipsetu UMC.

Na čo treba dávať pozor pri skladovaní starých dosiek je batéria BIOSu. V starých modeloch sa nachádzajú NiCd batérie, ktoré časom začnú korodovať a korózia začne požierať spoje na doske.


Píšu o tom rôzne články (link) a pokiaľ je plán takéto dosky ukladať, je dobré tieto batérie odstrihnúť a prípadnú náhradu pripojiť externe do 4pin konektora pre externú batériu ktorý sa nachádza zvyčajne poblíž (u mňa nad konektorom klávesnice).

4 komentáre:

  1. Wow, byla by skříňka k mání? Zrovna teď tuto desku restauruji a docela by se hodila :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Předchozí komentář se jeví jako napsaný nikým, tak píšu znova, aby byla možnost odpovědi :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mrzí ma to, zatiaľ nie. Nedávno som sa zbavoval viacerých starších skriniek, ale oproti tejto neboli zaujímavé (klasická tower konštrukcia) tak som si túto zámerne nechal.

      Odstrániť
    2. Nevadí. Každopádně kdyby něco, jsem vážný zájemce :)

      Odstrániť